Menu

Et forlist hovedværk

Andromache i afmagt ved synet af Hektors lig krævede intet mindre end fire års arbejde af kunstneren J.L. Lund, som malede sit over otte kvadratmeter store billede i Rom i de tidlige år af 1800-tallet. Værket var udført til Kunstakademiet i København for at vise hans værd som historiemaler: Det præsenterede alt, hvad han havde lært i Paris og Rom, og skulle sikre ham en karriere i Danmark.
 
Maleriet blev i 1807 lastet på et dansk skib i Livorno med kurs mod København. Men Napoleons Europa var i opbrud, og englænderne bombede København, mens billedet var på søen. De to nationer var dermed officielt i krig, og skibet med Lunds dyrebare last blev kapret af statsligt sanktionerede, engelske pirater. Situationen var håbløs for kunstneren, som den 26. december 1807 skrev til sin ven Carl Graff:
”Mit maleri, som jeg sendte fra Livorno i begyndelsen af juli, er endt i hænderne på englænderne, skibet blev opbragt og slæbt til Plymouth; guderne må vide om det bliver givet frit og kan nå sin destination, jeg har allerede givet helt afkald på det, og tænker så lidt som muligt derpå.”
Brev fra J.L. Lund til Carl Graff, dateret 26. december 1807 og 16. januar 1808. Arkivet, Den Hirschsprungske Samling. Brevet, der bl.a. fortæller om Lunds personlige drama med det mistede hovedværk under Napoleonskrigene, kan netop nu ses på udstillingen Den anden guldalder. Johan Ludvig Lund over alle grænser. 

Dette brev fra Lund er en af nøglerne til at forstå både de historiske omstændigheder, dramaet og den personlige krise, som knytter sig til tabet af maleriet. Beretningen er også med til at tegne det portræt af kunstneren, som lige nu kan opleves på Den Hirschsprungske Samling: Udstillingen Den anden guldalder. J.L. Lund over alle grænser viser værker af Lund, der som kunstner og underviser spillede en vigtig rolle i det europæiske og danske kulturliv i første halvdel af 1800-tallet.
For på trods af det mistede hovedværk vandt Lund sig med årene en meget central position i sin samtid. Det er dog bemærkelsesværdigt, at historien indtil nu har forbigået hans betydning. Dette råder udstillingen bod på med værker af Lund og af hans venner og studerende. Brevet, hvori han sander, at frugten af fire års slid er forduftet med Andromache i afmagt ved synet af Hektors lig kan også ses på udstillingen sammen med det billede, han måtte male som erstatning for det tabte.
 
Selvom ordlyden i brevet er fortvivlet, holdt Lund fast i et håb om at gense sit maleri. Men først i 1960 dukkede det op, da en efterkommer af den engelske lord, som 150 år forinden var blevet ejer af det uden Lunds vidende, donerede det til den danske stat. I dag hænger maleriet i ambassadørboligen i Rom. Billedet fandt tilbage til Italien, hvor historien tog sin begyndelse - men Lund fandt det aldrig.

J.L. Lund, "Andromache i afmagt ved synet af Hektors lig", 1803-1807. Olie på lærred, 248 x 313 cm. Danmarks Ambassade i Italien, Rom. Foto: Den Hirschsprungske Samling.


Besøg Den Hirschsprungske Samling og se udstillingen Den anden guldalder. J.L. Lund over alle grænser frem til den 12. januar 2020.